Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

fredag 14 mars 2014

Pleaze select your product



Jag tror att en del serietecknare vet när de kommer att göra något som kommer att kultförklaras i vissa kretsar. Jag antar att det var så Rob Schrab resonerade när han först skissade på Scud: The Disposable Assasin. Och vad kan jag säga? Han lyckades definitivt och slutade med serien innan den blev utnött och gammal.

Men före den hade blivit för gammal för Schrab blev den lite för gammal för mig, men jag uppskattade verkligen den tiden vi fick tillsammans (Bluäärgh!).





Idén är enkelt som allt riktigt coolt i den här världen. En man får i order att se till så att någon mutant röjs ur vägen. Det här är framtiden så möjligheterna har också blivit fler. I den här framtiden kan man beställa, eller rättare sagt, få ut från en automat, en Disposable Assasin, dvs. en robot som  springer och dödar offret; sen spränger den sig själv i luften.




Ballt, eller hur? Scud tycker inte att det är särskilt ballt när han får reda på detta av misstag. Istället för att döda den äckliga, bisarra mutanten han har beordrats att göra slut på, bevarar han den vid liv och på ett sätt att mutanten inte kan dö. Varför? Ja, det säger sig själv: Scud vill leva.

Ja, du kan inte förvänta dig samma existentiella undertoner om "spöket i skalet" som drevs av Masamune Shirows robotiserade varelser, Scud struntar i varför. 




Den här serien är PACKAD med kreativt tecknad action, fantasi och skruvade saker. Varje bild är ett litet party som ändå för händelseförloppet framåt utan att man känner sig tvungen att stanna på bilderna och förlora flytet. Jag hade inte kunnat tänka mig den här serien i färg och jag är fast övertygad om att en färgläggning skulle ha varit helt överflödig och till med försämrande.





 

Scud är lika ball som Rob Schrabs namn. Jag tror att det är för att han påminner mig så mycket om Klaymen, huvudpersonen i det gamla PC-spelet Neverhood som jag aldrig fick spela. Klaymen är enligt mig den bäst designade karaktären någonsin och Scud påminner om honom. Jag antar att det är en av anledningarna till varför jag gillar honom så mycket.





Så varför slutade jag läsa? Efter ett tag bli alla bisarra grejer för mycket. Som att stanna på lustiga huset alldeles för länge; man blir bara illamående efter ett tag. Men illamående på ett bra sätt som ändå får en att se tillbaka på vistelsen och konstatera att man faktiskt hade roligt. Jag tror också att Schrab insåg redan när han hade börjat serien att den, precis som Scud själv (teoretiskt), hade ett utgångsdatum. Jag respekterar honom för det. Nu vet jag inte vad Schrab håller på med men säkert är det nåt kul.

En sak är i alla fall uppenbar: Schrab hade skitkul när han skapade Scud!








Jag hade tanken på att inte ge den något betyg alls eftersom att jag inte läste ut den, men baserat på de delar jag läste får den i alla fall:


Betyg: 7/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen