Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

onsdag 5 mars 2014

THE SANDMAN V: A Game of You

Så vid femte volymen tog Neil Gaiman sitt förnuft till fånga och gjorde en sammanhängande historia och klistrade inte ihop en massa novellidéer. I A Game of You får vi följa tjejen Barbie som vi först kort stiftade bekantskap med i mästerverket Doll's House.

Barbie är inte ihop med Ken längre. Hon bor i ett lägenhetskomplex tillsammans med det lesbiska paret Hazel och Foxglove, transan Wanda, en suspekt, tyst man och häxan Thessaly som ser ut lite som man tänker sig en bibliotekarie. 




Barbie försöker hitta sin identitet. Det får vi reda på i de första sidorna när hon sminkar sig som ett schackbräde i halva ansiktet. Samtidigt i en helt annan värld finns det fantasifigurer som omtalar hur viktigt det är för dem att få tillbaka sin drottning: Barbie. De sänder ut en stor hund-lejon-liknande varelse som hamnar i fel område av New York och peppras sönder av polisen. Typiskt Gaiman...





Skumma saker händer och Thessaly anar oråd. Äventyret börjar... Men som vanlig, får man nog säga vid det här laget, innehar själva Sandman bara en biroll, och ska jag vara ärlig är han den här gången så pass birollig att jag inte ens kommer ihåg vad han har med den här volymen att göra.

Alltså, det var ett tag sen jag läste den här volymen så det enda jag kan basera mitt omdöme på var hur jag kände då när jag läste den. Den är vältecknad. Det kan jag säga först i alla fall. Den klart mest vältecknade volymen i hela serien förutom möjligtvis den sista. Vad har det med historian att göra, kanske ni undrar?



Serier berättar med det grafiska och jag undrar om jag inte skulle gillat, t.ex. Fables & Reflections mer om den hade varit bättre tecknad. Shawn McManus är på högvarv, men i vissa delar i volymen blir det fult igen. Vid de delar som inte haltar drar historian något men inte tillräckligt för att den ska klättra upp högre än 5 på min betygsskala. 

Jag gillade Thessaly. Jag tycker hon var en intressant karaktär. De andra var inte så släta heller men tyvärr går inte Gaiman mellan sitt eget behov av mysterium och läsarkretsens behov av tillgänglighet. Den är inte obegripligt på samma sätt som Masamuine Shirows berättelser, men den är ganska svår att ta till sig. I Gaimans två första volymen blandade han det kryptiska med en frikostig dos normalitet som gör det någorlunda enkelt att svälja. Även om bismaken inspirerade till filosoferande.





Han försöker med detta här med, och säkert i alla sina volymer, men jag tycker inte riktigt att det lyckas. Gaiman har för övrigt sagt att det här är hans egna favoritvolym i serien eftersom att det är så många som ogillar den. Kryptiskt... Jag tror att den här volymen i alla fall kommer att bli något jag ger en andra chans i framtiden och kanske en andra recension till och med. Men det initiala intrycket brukar vara det riktiga så jag undrar om jag skulle uppleva den annorlunda om jag läste om den. Time will tell.


Betyg: 5/10  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen