Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

lördag 8 februari 2014

The Crow... Det kan inte regna jämnt

Det finns nog ingen serie jag har läst som är kopplad till så mycket tragik och sorg som The Crow av James O'Barr... Ni känner säkert alla till en av de historier jag tänker berätta för er, men för formens skulle återberättar jag den igen. Senare. Först James historia. En man som borde fått mer än vad han fick.




Han föddes den 1:a januari 1960 på ett fosterhem. Egentligen vet han inte vilket datum exakt han föddes. De som arbetade på fosterhemmet gav honom hans födelsedatum. Det var inte mycket som sken över honom till han träffade den kvinna som kom att bli hans fru. Han blev änkling i tidig ålder. Han fru blev överförd av ett rattfyllo och dog.

James stängde in sig i sin källare med en samling The Cure-skivor och papper och penna. Han genomlevde sin sorgeprocess i mörker och ensamhet. Ur detta föddes The Crow... Ur The Crow föddes en kult. 



Eric Draven förlorade också sin fru. Men till ett gäng mordiska huliganer som dödade både henne och Eric. Sedan våldtog de hennes döda kropp. Nej, det här är ingen mysig serie alls. Däremot är den bra. Riktigt bra. Vissa händelser glöms inte bort utan förbli ouppklarade. En kråka bär tillbaka den slocknade själen till livet för att ställa saker tillrätta. 




Hämnd... Blodig hämnd.

Det är en enkel och urgammal premiss som aldrig tycks bli omodern. Den fungerar om den känns ljuvlig och Eric ser till så att den gör ont.

I introduktionen till den senaste upplagan av den här serien skriver James O'Barr om det stöd han kom att finna i Brandon Lees änka Eliza Hutton. Vi känner alla till den här historien, men vad de flesta har fått för sig var att Lee dog på bordet när alla brottslingar sköt på honom. Faktum var att han av misstag sköts ihjäl av Michale Massee som spelade Fun Boy. Det är fortfarande ett mysterium hur det kunde ha hänt. Brandon Lees mamma stämde till och med Michael Massee men det ledde ingenvart.



Serien skiljer sig en hel del från filmen, så pass mycket att jag är riktigt imponerad över att man kunde berätta så lika historier på så lika sätt och fortfarande fick båda att bli så bra.

Tecknarstilen ser daterad ut men jag tycker mest att den är charmig. Jag föredrar den här stilen från all slick-art som görs nu för tiden. Påminner mig lite om TMNT av Peter Laird och Kevin Eastman. Fungerar perfekt och är riktigt råsnygg på sina ställen. Serien kör på som den naturkraft som Eric Draven själv representerar. 



Och han får sin hämnd. Han plockar dem en efter en men ger Fun Boy möjligheten att göra slut på sig själv i utbyte mot att han berättar var han kan finna de andra som mördat hans fru: Tin-Tin, Top Dollar, Skank, T-Bird. Alla ska dö... På mycket kreativa sätt dessutom.  




Hela mord-cirkusen avbryts med tillbakablickar till tiden då Eric och hans fru Shelley var lyckliga tillsammans i vita änglalika inramningar. Egentligen gillar jag inte tillbakablickar så mycket men den här gången stör det inte serierytmen. Den är också mycket välskriven med djupa träffsäkra dialoger.  

Du som har missat det här. Bakläxa!


Betyg: 9/10




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen