Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

tisdag 21 januari 2014

Le Big Fat KILL

Det här med att komma på slagkraftiga titlar har aldrig varit ett problem för Frank Miller. Det är nästan bättre än That Yellow Bastard till och med. The Big Fat Kill handlar nu om Dwight igen och precis som förra gången är det en kvinna som försätter honom i problem... Och sedan ett helt gäng kvinnor men det återkommer jag till sen.



Dwights flickvän Shellie har fått oönskat besök av hennes skithög till ex, men precis som hans polare Marv anser Dwight att det mesta går att lösa med lite väl avmätt våld. Dwight säger åt sin flickvän att släppa in skithögen och hans kumpaner. Så fort exet har gått in i hennes badrum trycker trycket Dwight ner hans skalle i toaletten och ger honom ett väldigt rättfram meddelande:

"Bother her again and I'll cut you in ways that will make you useless to a woman"

Badam! Efter detta drar skithögen iväg med sitt gäng för att fiska runt i whore-town. Det visar sig vara det sista misstaget ge gör i livet.


I whore-town regerar kvinnorna i ett väl fungerande system där regeln är: ge dig inte på snutar vad du än gör. De har en överenskommelse med polisen som nu hotas att smulas till stoft. Skithögen exet visar sig vara en polis. Inte bara en polis utan en hjälte-polis. Det här är Sin City så vi kan räkna med att helvetet bubblar upp från asfalten eller faller ner som eldboll. Ni förstår nog.

Det är en Sin City-saga som de andra: genomtänkt och mörk som ett askfat. Vad jag saknar är samma storhet som jag tycker fanns i A Dame to Kill for. Jag vet inte varför jag inte gillade den här volymen riktigt lika mycket som A Hard Goodbye. Jag kan faktiskt inte motivera varför. Däremot kan jag rekommendera bägge två. Frank Miller är som jag alltid sagt, en berättare i särklass.



Volymen fylls av lika äckliga som intressanta karaktärer. En samling galna irländare, deformerade mafiosos och hantlangare, sassiga bitchar och speciellt lilla Miho. Lite klyschigt kanske med en stum, livsfarlig japansk ninja-tjej men Miller får det som vanligt att fungera i alla fall. 


Jag skulle vilja se hur han arbetar med sina bilder för det är verkligen hur han gjort sig känd. Som vanligt måste jag också passa på att hylla filmen. Skådespelarna är perfekta i sina roller, speciellt Benicio del Toro som Rafferty, alltså Shellies ex: han som får sin egna pistol inkörd i pannan och huvudet avhugget.



Lite tragiskt är det också att två av skådespelarna i det här avsnittet av filmen numera är avlidna. Lite oväntat också med tanke på att det är en ganska ung film. Brittany Murrhy som dog av en överdos och Michael Clarke Duncan som tragiskt omkom för bara några år sen i nåt andningsproblem. Han var en av de stora, seriösa skådespelarna enligt mig. Fattar inte hur han kunde gå med på att medverka i Tvo and a Half Men.


Betyg: 7/10  

2 kommentarer:

  1. Kanske är en av bristerna med denna del av Sin City att känslor inte får så stort spelrum. Är det meningen att man ska bry sig om kärlekshistorian här? Det gör man inte. Är det meningen att man ska förstå Dwights motivation? Det gjorde inte jag.

    SvaraRadera

Translate

Leta i den här bloggen