Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

torsdag 3 april 2014

Death: The Time of your Life

Jag kan inte förstå varför Neil Gaiman insisterar på att lämna så mycket utrymme till dessa två, enligt mig, totalt ointressanta karaktärer: Hazel och Foxglove. Första gången vi fick höra talas om den ena av dem var redan i Preludes & Nocturnes när Foxglove hette Donna och hade en flickvän som misshandlade henne. Denna flickvän dog. Sen fick vi lära känna dem lite mer i A Game of You, sen gjorde de några cameos i Death: The High Cost of Living, och nu i Death: The Time of your Life står de i centrum. Inte äntligen i centrum, bara i centrum.




Allt är sämre den här gången. Till och med Death får vi inte utforska närmare. Hon följer den här gången sin yngre brors exempel och är bara där som en biroll. 

Foxglove är nu en känd singer/songwriter som ännu inte vågat komma ut med att hon är lesbisk. Hennes flickvän Hazel är hemma med sin bebis som var resultatet av hennes enda heterosexuella möte bakom Foxgloves rygg. Foxglove har även hon varit otrogen och undrar nu om hon fortfarande älskar Hazel, men detta kommer att sättas på prov.




Hazels bebis har dött men Hazel har gjort upp en deal med Death, och av denna anledning måste Foxglove återvända för dealen rör även henne. På sin färd i genom de undre regionerna får Foxglove sällskap av sin livvakt och en buddhistisk underklädesmodell som skulle eskortera henne till en filmvisning där en av hennes låtar var med i soundtracket.

Det är historian. Death sitter mest med ett paraply och ser mystisk ut. Inte samma glada attityd som i novellen dessförinnan. Grafiken är slickad, välputsad och charmlös. Death och Foxglove, och till en viss grad även Hazel har blivit smaklöst attraktiva; långt ifrån de mer trovärdiga porträtten de haft innan. Nej, det här är fult på ett snyggt sätt eller tvärtom, hur man nu viss se det.




Upplösningen då...? Ja, för att inte spoila för mycket kan jag säga att den är högst orimlig och fantasilös. Gaiman har sina svagare stunder och här är en av dem. Jag läste faktiskt om den för att kunna ge den en andra chans. Första gången jag läste den var för över tio år sen och jag kan säga att min uppfattning inte har förändrats. En besvikelse.


Betyg: 4/10

1 kommentar:

Translate

Leta i den här bloggen