Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

söndag 15 december 2013

En Anka - För Sverige - i tiden

Det tog mig faktiskt lite tid att grubbla fram en fyndig titel på det här inlägget, men en sak är säker: Charlie Christiansen skulle hittat på nåt bättre. Det handlar givetvis om Arne Anka - the voice of a generation, zeitgeist-reporten, tidsankan. Det här är min recension av Arne Anka del III.


 

Jag var alldeles för ung för att uppskatta eller ens förstå Arne. Jag var kanske 11 år när jag önskade mig det här albumet i present och slog ivrigt upp den för att kanske läsa nån häftig detektivhistoria. Jag blev vilseledd av omslaget till att tro att det var nåt helt annat. Det såg ut som två djur som höll i varsin lykta och liemannen i förgrunden. Jag blev snabbt konfunderad när jag såg en avdankad, av-ankad cyniker som pladdrade om vad fan studenterna egentligen firar för nåt. Det var förresten spritflaskor och inte lyktor.

Men tecknarstilen tilltalade mig.och detta fick mig att fortsätta läsa och försöka förstå vad det egentligen var som hände.Jag trodde jag lyckades ibland och nu såhär när jag tänker efter så var det nog här som var den brytpunkt som kom att avgöra mitt framtida sinne för humor.

 




På baksidan av det här albumet finns en kommentar från nån tidning i Örebro där jag kommer ifrån. Där står det i princip att det här är en deprimerande, cynisk serie som genomdränks av så mycket mörker att de inte kan förstå att någon kan tycka att det är roligt.

Skyldig... För alla som älskar Arne blir alltid frågan, vilket är ditt favoritcitat?

"Jag har inte problem med alkoholen, jag har problem med verkligheten"

"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter"
. Eller kanske:





Arne tillhör en av de minst lukrativa yrkeskategorierna i Sverige:: poeterna. Fast jag tror inte att han köper sina öl med inkomsten från sina dikter: snarare socialbidrag. Arne är den fattige intellektuelle, en anti-hjälte i sitt eget universum, en sportseglare i sitt eget bottenskrap. En samtida kommentator framför allt annat. För att förstå Sverige och svenskar måste vi faktiskt ta hjälp av Arne. Han visar oss vägen.
Det här albumet är uppbyggt på ett koncentrerat sätt som senare, tack och lov, övergavs för ett mer inzoomat format med fler sidor. Jag undrar om inte pengarna var en faktor i detta. Ibland slår det mig att Charlie Christiansen tjänade lika mycket på Arne som Arne på sina dikter,



Men vad händer då? Ja. precis vad som händer i alla andra volymer. Arne dräller runt, snuskar runt, dricker en massa alkohol och klagar på allt mellan Sveriges himmel och jord. Allt blandas med en konstnärlig surrealism som lättar upp stämningen och håller oss intresserade. Vid sin sida har han sin ständige vapendragare och bäste vän krokodilen Krille som han frekventar med på Zekes Bar. 

I en serie har Arne just blivit redaktör för Expressen och håller i en presskonferens. Han får frågan:

Reporter - Hur tänker ni profilera er mot Aftonbladet?

Arne - Vi tänker härma dem, fast bättre.

Reporter - Men Aftonbladet härmar ju er? 

Arne - Det är det som är konkurrens.


De gjorde för en massa år sen en pjäs om Arne Anka, starring Robert Gustafsson. Kunde inte tänka mig någon annan i rollen men jag tyckte inte om pjäsen så mycket. Arne Anka är inte något som funkar i kontinuerlig form även om saker faktiskt händer i Arnes liv. Han får tillbaka sin Kalle Anka-näbb till exempel. Hans tecknare byter tillbaka sitt namn från Alexander Barks till Charlie Christiansen. På senare tid har han också blivit pappa men det är en senare recension. Eller recension egentligen, det här är snarare en återberättelse om min tonårsdyrkan. Arne is the duck.


Arne, Arne... Vad vore Sverige utan dig? Arne är som Bamse fast tvärtom.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen