Jag vill inte vara så som jag kommer att framstå med den här recensionen, men det är ju en recension trots allt; man kan inte vara behärskad hela tiden. Jag ska göra mitt bästa i alla fall.Jag tycker ju faktiskt om Batman.
Superhjältar har aldrig riktigt vart min grej, men jag håller med många andra om att vad som gör Batman så intressant är inte att han ger oss alla hopp om att man kan bli superhjälte med tillräckligt mycket pengar. Nej! Det är Batmans fiender. Vi älskar dem! POW!!! BANG!!! SMASH!!!
Över till den här reinkarnationen då: Batman - Arkham Asylum, skriven av Grant Morrison och illustrerad av Dave McKean. För er som inte har läst Batman förut är Arkham Asylum dårhuset där alla bat-skurkar spärras in för att vårdas för sin dårskap som oftast visar sig vara en ganska fruktlös grej. Dårhuset verkar ungefär lika oordnat och befriat från fungerande belysning som staden i vilket det är beläget, och Batman blir inbjuden av Jokern att komma in dit där han hör hemma. Det är något hot med att döda någon som har tagits till gisslan där också. Jag har glömt, men någon anledning måste han väl ha.
Batman går in i dårhuset för att konfrontera sina dåraktiga kompisar på insidan. Såklart är den Jokern själv som är kungen för att han är konstigast och vi gillar honom mest. Och där tar historian slut... Jag vet att artsy-fartsy-grejer ibland får frispår hos recensenterna. Så fort nåt inte går att förstå så är det troligtvis för intelligent och djupt för den nervöse recensenten så istället för att riskera något bländar han/hon istället läsaren med hur vackert allt är.
Jo, en bajskorv kan man säkert strö så mycket guldsand över att man för ett ögonblick glömmer hur den luktar. Vad jag menar är att här är det inte någon historia alls. Det är en massa brottstycken sammanvävda med vacker grafik. Nån psykiatriker pladdrar om hur hon tränat Two-Face att med spelkort istället för mynt så att denne nu har 52 val istället för två och en massa andra såna fånigheter får vi stå ut med fram tills slutet där ingenting alls händer.
Får jag förresten ställa den här frågan till er utan att först vänta på svaret? Ska jag verkligen kunna läsa vad Jokern säger?
Nån kvinna sa en gång på en TV-intervju att hon inte tyckte om serier. Hon drog liknelsen att om det hade varit ett bord skulle jag velat tvätta rent det. Fram med skurhinken nu, din kreativt inskränkta kvinna! Bilderna är. som alltid, när det kommer till Dave McKean otroligt vackra. Hans färdigheter är så spännande att det rör runt i skallen och inspirerar vem som helst! Det är just detta som gör att den här serien inte är ett totalt slöseri med tid, men det räcker inte ändå för att få betyget att uppnå en trea. Witchblade fick en mager trea men skillnaden där var att det åtminstone fanns en försvarlig rytm i manuset. Här finns inget manus alls. Bara en massa bilder med text som knappt går att läsa.
Vill ni läsa något artsy-fartsy som fortfarande går att läsa och finna någon historia: läs Cages av Dave McKean (ironiskt). Vill ni uppleva en serie där bildspråket räcker för att berätta en historia, läs Gon av Masashi Tanaka. Vill ni läsa Batman, läs Year One av Frank Miller eller ännu bättre: se den tecknade filmen Mask of the Phantasm! Den enda filmen jag sett där Batman faktisk har en personlighet. Eller Bruce Wayne alltså. Försök att hitta den på svenska.
Så, det här var min dåliga recension. Serien är ännu sämre, men som vanligt får ni avgöra det själv. Det finns ju ingen dålig press typ.
Betyg: 2/10
Etiketter
2000-talet
2010-talet
60-talet
70-talet
80-talet
90-talet
action
Akira
Alan Moore
Albert Udezo
album
Alex Graham
alkoholism
Amerikansk
Antonio Prohías
Arne Anka
Arthur Suydam
Asterix & Obelix
Bamse
barnserie
Batman
Bill Watterson
blodig
Brittisk
Bryan Talbot
burlesk
Cain & Abel
Charles Burns
Charlie Christiansen
Coco Moodysson
cyberpunk
Daniel Clowes
Dansk
Dark Horse
Dave McKean
David B
DC
Death
demoner
Don Martin
Dream
droger
dystopi
Ernie
familjedrama
film
filosofi
framtid
Frank Miller
fransk
Fred Basset
Freddy Flugsvamp
fuck
Garth Ennis
GITS
Goseki Kojima
grafisk novell
grafisk roman
Grant Morrison
gudar
Harvey Pekar
Hayao Miyazaki
hemlös
Hergé
Historia
homosexualitet
Hugo Pratt
Humor
hämnd
incest
IRL
Japansk
Jason
Jeff Lemire
Jeff Smith
Joakim Pirinen
Johan Wanloo
John Constantine
Jokern
Juanjo Guarnido
Jul
Katsuhiro Otomo
Kazuo Koike
Kevin Eastman
klyscha
Korinthian
krig
kriminalitet
kärlek
Laban
Larson
Lew Stringer
Linda Spåman
Little Nemo
London
MAD
maffia
manga
Marcus Ivarsson
Marvel
Masamune Shirow
Max Cannon
Michael Turner
Mimar-Mange
Mina serier
mode
moral
musik
mutanter
mörker
Neil Gaiman
New York
Nihei
Noir
Norsk
Nyligen införskaffat
ordlös
Peter Madsen
Peter Pan
Peyo
poliser
politik
psykos
Pyton
R3
rasism
Raymond Briggs
Red Meat
Regis Loisel
religion
René Goscinny
Robert Crumb
robotar
samhällskritik
samuraier
Sandman
Serie-paraden
seriestripp
sex
sexig
Shaun Tan
Sin City
sjukdom
självbiografi
skräck
slick art
Superhjältar
svensk
Swamp Thing
Taiyo Matsumoto
talande djur
Teddy Kristiansen
TMNT. Peter Laird
Todd Klein
transvestiter
tråkig
Ulf Lundkvist
underground
ungdomar
Valhall
vampyrer
Vertigo
Viktoriansk
våld
vänskap
Warren Ellis
webserie
weird
Will Eisner
Winsor McCay
änglar
övergrepp
övernaturliga krafter
onsdag 13 november 2013
Batman och hans galna polare
Etiketter:
2000-talet,
action,
Amerikansk,
Batman,
Dave McKean,
DC,
film,
Frank Miller,
grafisk novell,
Grant Morrison,
Jokern,
mörker,
Noir,
poliser,
sjukdom,
skräck,
våld
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker det verkar vara lite så att i DC:s universum så är det oftast skurkarna som lider av psykiska åkommor samtidigt som hjältarna är väldigt perfekta av sig (kanske med undantag av Batman). I Marvels universum är det lite mer grått och både hjältar och skurkar är ganska facetterade.
SvaraRaderaMen nog om det, jag kommer nog avstå från att läsa denna serie.