Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

fredag 8 november 2013

THE SANDMAN II: The Doll's House

Vi trodde inte att det kunde bli mycket bättre än efter Preludes & Nocturnes men uppföljaren fick oss, eller i alla fall mig, att tänka om. Jag har fram till idag ingen aning om vilken av dessa två jag rankar högst, men jag kan säga att om det är några delar i Sandman-serien man bör kolla in så är det P&N och The Doll’s House.
















Historien börjar i Afrika när en man ska dela med sig till en yngling om historian om hur den store drömkonungen var involverad med en Afrikansk drottning. När hon nekade ett anbud om äktenskap från honom, dömdes hon av denne till helvetet. En extremt radikal lösning som måste tas i sitt sammanhang men inte ens då ställer det Dream (som det givetvis visade sig vara) i särskilt bra dager.



Jag har inte gjort några efterforskningar men det känns som att Neil Gaiman däremot har gjort det. Den här serien sprudlar av en massa myter, legender och sägner som fröjdar alla etnologiskt intresserade människor.
Efter denna inledande historia kommer vi in till huvudhandlingen. Rose Walker söker efter sin lillebror Jed. Hon har flyttat till en annan stad in i ett hus fyllt med en massa konstiga typer om inte kan leva med vanligt folk. Rose, som inte kan skryta med att vara särskilt normal själv, finner sig väl tillrätta i denna smältdegel och påbörjar sitt letande.  Detta kommer att få henne att korsa vägar med ännu märkligare typer, varav Dream är en av dem.

En karaktär, som snabbt kom att få en kultstämpel är den psykotiska demonen ”The Corinthian”. Han ser förhållandevis vanlig ut när han har på sig glasögonen, men när han tar av dem stirrar vi in i en smutsig mardröm som får blodet att frysa till is. The Corinthian har inte ögon; han har två sinistert leende munnar där ögonhålorna skulle ha funnits. När vi stöter på honom i är han hedersgäst i ett bisarrt konvent för seriemördare.

Han är ingen snäll pojke med andra ord. Men han är ingen match för drömmarnas furste. Ska jag vara ärlig var det ett tag sen jag läste den här serien så jag kommer inte ihåg hur allt hänger samman, men jag kan garantera att att det är värt att ta reda på.

En intressant side-plot som introduceras i den här volymen och dyker upp igen under seriens gång är mannen som inte ville veta av döden. Under medeltiden stötte Dream på denne man Hob som framhöll för sina pub-kumpaner att ingen behöver dö om de vill. Dream blir intresserad och kommer överens med mannen att ses just på denna plats om 100 år. Alla i puben skrattar åt dem och säger åt Hob att nu blev han allt ditsatt. Hob går med på detta och Dream tar upp med sin syster Death att inte låta döden röra den mannen på 100 år.

Tiden går och de träffas efter 100 år, efter 200 år, efter 300 år och så vidare. Under tiden blir de vänner mot Dreams försäkran att han inte behöver några människor som vänner näst sista gången de ses. Det tog säkert honom 100 år att inse att Hob hade rätt.
Det är svårt för mig att gå in på djupet med den här serien. Det känns som att den här gången får jag låta serien tala för sig själv. Den är fullspäckad med en massa uppfinningsrika inslag och sköna berättartekniker att Gaiman en gång för alla bevisar att han är en historieberättare av världsklass. Han har sen dess inte alltid träffat rätt men i The Doll’s House går det i alla fall inte att träffa mer rätt. Läs den, även om du inte tror att serier är din stil.



Min brorsa har förresten haft The Corinthian som inspiration i åratal. 

Betyg: 10/10

1 kommentar:

  1. Utmärkt serie. Tror nog denna, den första delen och den där delen där alla gudar kommer på besök hos Dream är mina personliga favoriter.

    SvaraRadera

Translate

Leta i den här bloggen