Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

onsdag 27 november 2013

THE SANDMAN III: Dream Country

Jag har alltid haft svårt för noveller, även om jag kan göra ett undantag för Katherine Mansfield. Neil Gaiman tillhör tyvärr inte undantaget däremot. Efter P&N och Doll's House var förväntningarna ganska högt uppe så mitt humör sjönk som en sten när jag förbluffad arbetade mig igenom Dream Country.




Sandman figurerar i samtliga noveller, men det är i alla förutom en av novellerna bara i ett perifert avseende. Resultatet blir ganska löst sammanhängande och oengagerande. Vi fick följa Dream tätt inpå under de två första volymerna och nu dyker han bara upp som gubben i lådan för att säga hej och hej då. 

Vi har en historia om när katterna regerade världen, en om en avdankad författare som tvingars våldta en fe för att komma på historier, en om en kvinna som sätter på sig nya ansikten och jaja. Ni ser! Det är väldigt ytligt och orättvist beskrivet av mig, men det ger er i alla fall en bild av att ingen av dessa gjorde något vidare intryck på mig.


Den enda av dem som jag tyckte var ganska intressant var den som handlade om när Sandman slöt ett avtal med William Shakespeare, Dream skulle skänka drömmar till Shakespeare och i utbyte skulle Shakespeare skriva två pjäser till Dream. Nu är det dags för den fösta föreställningen som givetvis är "En Midsommarnatts dröm".

Dream tar med sig ett hel entourage av mytiska varelser som ska vara publik till föreställningen. Den mottas väl av publiken och Dream är tack och lov nöjd med Shakespeares jobb.


Jag tycker inte den här volymen är bra. Jag kan tänka mig att Gaiman hade några gamla noveller i pärmarna hemma som han var rädd aldrig skulle bli något av så han tryckte in Sandman i dem och  Dream Country blev resultatet. Gaiman sa själv att om man vill på en förläggare att hitta på en ursäkt att lämna rummet: berätta för honom/henne att du har en massa bra noveller hemma.  Nej, nu har Alice Munro alltså vunnit nobelpriset men det lockar mig ändå inte till att vilja börja läsa en massa småhistorier.

Som vanligt använder sig Gaiman av olika tecknare och som vanligt tycker jag bara att det är något positivt. Jag kan förstå om en del har svårt för Charles Vess stil: han som tecknade Shakepeare-novellen, men man glömmer i alla fall inte bort den.




















Allt som allt då? Du kan faktiskt hoppa den här volymen helt och hållet. Den tillför inget eller väldigt lite till huvudhistorian och vi lär inte känna Dream mycket bättre heller. Jag blev besviken.



Betyg: 4/10

1 kommentar:

  1. Ang. musan (fen) så tror jag inte att han var tvungen att våldta den för att få inspiration, utan att det var nåt han gjorde för att han ville. Som jag vill minnas räckte det att man höll henne fången för att få skaparanda.

    Jag håller förövrigt med om att Gaiman inte håll något trolskt väsen fången när han skrev denna del av Sandman.

    SvaraRadera

Translate

Leta i den här bloggen