Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

fredag 1 november 2013

Minotauren skrapar på insidan…















… Av pojken. Det här är en historia, tolkar jag det som, om att stå i korsningen mellan två val: ett ont, ett gott. En black, och en White. För att vara lite mindre luddig så är detta historian om två gatubarn: Black och White. Det sägs att de flytt från ett mentalsjukhus; den ene, Black, är en överdrivet våldsam ung man, och White är den mentalt efterblivne med lite mer samvete än Black.
Det här är Tekkonkinkreet, som på wikipedia översätts till ”steel reinforced concrete”. Det är en tjock grafisk roman på 600 sidor från Japan. Jag vill däremot inte kalla det för manga. Författaren och illustratören Taiyo Matsumoto har här skapat sin egen unika stil: en medvetet barnslig tolkning av ett urbant helvete.







De lever i Treasure Town. En stad som dess invånare hatar, mest på grund av att Yakuzan och en massa andra gatugäng härjar i staden. Alla dessa hävdar att Treasure Town är deras stad, men Black vet att den tillhör honom och White, ingen annan! Om de inte fattar det så är det deras problem. Ett problem som de måste lära sig att ta på fullaste allvar!





















Vi får även stifta bekantskap med två cyniska snutar som försöker göra vad de kan, och får göra i Treasure Town. Rat, som är en mindre boss som levt hela sitt liv i staden, en av Rats hantlangare som vill ta över Rats position och en rymdvarelseliknande man som vill hjälpa honom.
Men den store huvudrollen intas av det monster som lever inuti Black: Minotauren. den som ska hjälpa Black att ta vägen där det inte finns någon återvändo. Den enda som kan ta honom ifrån detta är White.





































Det här är en ball berättelse. Det går inte att komma ifrån. Det är en stenhård, ball berättelse med sensmoral tak och lov. Den är så häftig för att det inte verkar som att det är avsikten att den ska få oss att känna oss häftiga som läsare. Den inspirerar inte till våld så att säga. Jag skulle närmast beskriva det som en filosofisk serie, men låt inte detta avskräcka dig. Den  ställer dig frågan: ”bara för att du 
kan, betyder det att du ska?” Det är just detta som Black får ställa sig vid en så ung ålder.


















Michael Arias, han som regisserade några tecknade Matrix-kortfilmer, gjorde 2006 en film av Tekkonkinkreet som i alla ärlighet är lika bra som serien. Det är ett visuellt underverk i klass med ”Akira” och ”Steam Boy”. De använde 3D där de klistrade in handmålade ridåer av den man som anses vara en av de ledande på att göra bakgrunden till Anime-filmer i Japan.




























Men tillbaka till serien så kan jag bara varmt rekommendera den till alla. Den är inte allt för grafisk när det kommer till våldet. Jag ger den en stark åtta av tio. Trots längden så går det fort att läsa den och det är välinvesterad tid för er som vill  erfara en varm och viktig berättelse som barn i en förtappad värld.





Betyg: 8/10

1 kommentar:

Translate

Leta i den här bloggen