Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

måndag 28 oktober 2013

Fritz the Cat

Jag vet inte om det finns nån seriekaraktär som är lika avskyvärd som Fritz the Cat. Extremt extrovert, impulsiv och kåt som den kaninliknande hankatt har är. Likafullt känns det inte som att det finns någon serie som bryr sig så lite som den här. Fritz är college.student, hemlig agent och småbarnsfar. Svängningarna avbryts med Crumb’s små kladdar där Fritz spöar upp gamla damer och raggar upp brudar som han sen äter upp.
Det enda som ar konsekvent är Fritz’ avskyvärdhet. Han våldtar sin lillasyster i första serien, han deltar i en orgie i en senare. Det finns inga skrupler över Fritz och det är nog det vi älskar med den här serien. Det är den ”friaste” serien jag har läst. Den bryter mot alla normer om kontinuitet, Fritz’ roll ändras som sagt från ena serien till den andra och ingen serie har en identisk tecknarstil med någon tidigare.
Med total frihet och utan någon förlägenhet drar Crumb på med sin karaktärs äventyr tills han väljer att avrätta honom. Den egentliga anledningen till detta var en reaktion på att filmrättigheterna till serien såldes utan hans medgivande. Så på ett paradoxalt sätt visade han att han brydde sig i en serie som med stora versaler säger: ”JA BRYR MEJ INTE”. Så Fritz fick en ishacka i skallen av en struts han just hade våldtagit.















Medievåld… Vad är egentligen tjusningen med hela den här underground-grejen som Crumb ledde under 70-och 80-talet? Kanske grävde han upp det som vissa skämdes för att gilla? Kanske är det faktiskt så att de flesta gillar det men bara en del av oss törs erkänna. Min uppfattning är att vi alla måste ha lite mer humor. Jag kan tänka mig att mödrar i USA rasat flera gånger över Crumb’s arbete.
Jag försökte se dokumentären om Robert Crumb en gång, men jag klarade inte av att se hela. Man förstår i alla fall att bara en sån med den sortens bakgrund skulle kunna göra en sån här serie.

Jag älskar Fritz the Cat, serien alltså. Det är något som jag antar banade väg för andra serier som jag älskar (mer än vad jag borde) som MAD, Don Martin, Arne Anka och Pyton. Svart komik på lägsta tänkbara nivå.


Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen