Etiketter

2000-talet 2010-talet 60-talet 70-talet 80-talet 90-talet action Akira Alan Moore Albert Udezo album Alex Graham alkoholism Amerikansk Antonio Prohías Arne Anka Arthur Suydam Asterix & Obelix Bamse barnserie Batman Bill Watterson blodig Brittisk Bryan Talbot burlesk Cain & Abel Charles Burns Charlie Christiansen Coco Moodysson cyberpunk Daniel Clowes Dansk Dark Horse Dave McKean David B DC Death demoner Don Martin Dream droger dystopi Ernie familjedrama film filosofi framtid Frank Miller fransk Fred Basset Freddy Flugsvamp fuck Garth Ennis GITS Goseki Kojima grafisk novell grafisk roman Grant Morrison gudar Harvey Pekar Hayao Miyazaki hemlös Hergé Historia homosexualitet Hugo Pratt Humor hämnd incest IRL Japansk Jason Jeff Lemire Jeff Smith Joakim Pirinen Johan Wanloo John Constantine Jokern Juanjo Guarnido Jul Katsuhiro Otomo Kazuo Koike Kevin Eastman klyscha Korinthian krig kriminalitet kärlek Laban Larson Lew Stringer Linda Spåman Little Nemo London MAD maffia manga Marcus Ivarsson Marvel Masamune Shirow Max Cannon Michael Turner Mimar-Mange Mina serier mode moral musik mutanter mörker Neil Gaiman New York Nihei Noir Norsk Nyligen införskaffat ordlös Peter Madsen Peter Pan Peyo poliser politik psykos Pyton R3 rasism Raymond Briggs Red Meat Regis Loisel religion René Goscinny Robert Crumb robotar samhällskritik samuraier Sandman Serie-paraden seriestripp sex sexig Shaun Tan Sin City sjukdom självbiografi skräck slick art Superhjältar svensk Swamp Thing Taiyo Matsumoto talande djur Teddy Kristiansen TMNT. Peter Laird Todd Klein transvestiter tråkig Ulf Lundkvist underground ungdomar Valhall vampyrer Vertigo Viktoriansk våld vänskap Warren Ellis webserie weird Will Eisner Winsor McCay änglar övergrepp övernaturliga krafter

torsdag 31 oktober 2013

House of Secrets

Det här var ett exempel på hur viktigt det grafiska är i en serie. Jag tror inte att jag skulle ha köpt den för kanske 15 år sen om det inte var så att jag blev förälskad i Teddy Kristiansens säregna tecknarstil som jag tidigare närmast jämfört med Dave McKeans. Vem som har inspirerat vem vet jag inte, eller om de ens känner till varandras stilar vet jag inte heller. Vackert är det i alla fall.



















Skriven av Steven T. Seagle, en talang som jag inte följt vare sig innan eller efter jag läste House of Secrets.  Varför vet jag inte egentligen. jag gillade den här serien. Den berättas med en sån rapp takt att det inte går att tröttna på den.
Den handlar om misantropen Rain som till sin karaktär har ungefär lika mycket djup som bilden över. Hon har flytt sin hemtrakt eftersom att hon, enligt vad hon själv säger, blivit utnyttjad av sin pappa och tvingats ha sex med sin egen bror under pistolhot. Hon liftar runt och hamnar till sist i ett hus med ett rockband. Det är huset är lite speciellt som hon snart får reda på. Hon blir indragen i bisarra rättegångar där folk blir bestraffade för sina mörka hemligheter.









Deppan Rain inleder ett förhållande med skithögen som är sångare i rockbandet. Hon blir rockbandets låtskrivare och hon, tja, hon går runt och sprider sitt bittra pesthumör på sin omgivning. Det här var under 90-talet och jag har för mig att det var häftigt på den tiden att vara så, dark and brooding. Rains runda brillor ser ut som Mickey Knox från Natural Born Killers. Det var nog inget sammanträffande.

Sångaren i bandet visar sig vara en sån som bär på många sjuka hemligheter som kommer upp på dagordningen för hemlighetshusets domstol. Rain blir arg för att det är ju hon som har sex med honom, Varför hon vill vara ihop med honom får jag aldrig någon vettig förklaring på. Kärleken är blind… Eller attraktion kanske det var mest frågan om. Ni får läsa resten själva.
Är det bra då? Ja, jag tycker det. Bra, men inte så mycket bättre än så. Jag gillar rytmen, jag gillar dialogerna och tecknarstilen som sagt. Däremot är Rain ingen karaktär som man gillar: hon är platt helt enkelt. Platt trots att hon försöker vara intressant trots att hon starkt hävdar att hon FAN inte bryr sig om vad nån tycker om henne!… fast det gör hon. Som en ung Ebba Bratt-Wittström eller nåt. Men Steven T. Seagle vet att man inte ska stanna på partyt för länge så vi får vinka hej då till Rain exakt innan hon blivit för tråkig.

Så det blir en stadig sjua. Definitivt värd ens tid och jag skulle aldrig vilja sälja den även om jag kanske inte kommer läsa den igen. Jag rekommenderar den till alla som känner sig arga på världen och vill undersöka var gränsen går mellan serier och konst.
Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Leta i den här bloggen